Het gebrek aan daadkrachtige en effectieve tools voor coaching heeft ons verbaasd. Natuurlijk zijn er tools, testen en scans in veelvoud, maar als je je er meer in verdiept: er zijn heel veel standaardtesten met onvoldoende diepgang, ellenlange pagina’s rapportage en geen genuanceerde uitslag op persoonlijk niveau. In een markt waar je als coach zo onderscheidend moet zijn (want anders mag je het veld ruimen heeft de crisis ons geleerd), is het van levensbelang om met een krachtige tool verandering tot stand te brengen bij jouw klanten. We weten allemaal waar het toe leidt als we dat missen: ontevreden klanten, wazige coaching instrumenten die uitleg nodig hebben en vooral dat jij een gedegen aanpak mist als coach.
Ooit had jij ook wellicht de droom om zelf coach te worden en een eigen praktijk of onderneming op te starten. Vol goede moed bouwde je een website en begon je met promotie. Via via meldden de eerste klanten zich en enthousiast ging je aan de slag. In eerste instantie begon het goed en je zag de eerste vruchten van jouw coaching.
Echter, na een aantal sessies met het managementteam en medewerkers merkte je dat de boel ‘vast’ begon te lopen. Je gaf het beste van jezelf en probeerde tot een doorbraak te komen. Maar in plaats van de goede kant op, keerden de medewerkers zich tegen jou; jij was de inbreker binnen hun team en jouw ‘gepraat’ zorgde ervoor dat ze niet gewoon weer verder konden met hun werk. Alles werd besproken binnen het managementteam en er werd besloten om te stoppen met het coaching traject…je zag jouw mooie klus in rook opgaan en de omzet verdampen.
’s Avonds thuis liet je alles de revue passeren; je ervaarde dat je geen sociale goedkeuring kreeg en niet gerespecteerd werd als coach. Want je had ten slotte al heel wat werkervaring opgedaan in de branche van deze klant en dus recht van spreken. Je begon jezelf af te vragen hoe je zou moeten overleven binnen de huidige coachmarkt; zoveel aanbieders, zoveel aanpakken en methodieken… maar wat helpt nu echt?
De gevolgen waren duidelijk: je voelde jezelf niet goed genoeg als coach, jezelf te zwak om je rug recht te houden bij een klus en om niet met alle winden mee te waaien door wat verschillende medewerkers tegen je zeiden. De donkere wolk hing boven je; geen impact bij klanten en de kwalificatie ‘coach’ niet waardig, je droom viel in duigen. Maar eigenlijk wist je wel waar de schoen wrong, het schortte aan de aanpak. Je miste een gedegen werkwijze om inzicht te krijgen in mensen en op basis daarvan effectief verandering tot stand te brengen.
Als je dit leest denk je ‘dit wil ik niet’… en voor jou de geruststelling: het hoeft ook niet. Coachen kan namelijk ook heel anders; gedegen coaching begint met bewustwording van de klant (lees ondernemer, leidinggevende of medewerker) en zijn gedrag. Wanneer je weet waarom mensen bepaald gedrag vertonen, is het vele malen eenvoudig om dit te kunnen plaatsten en belangrijker nog: om hierop te sturen als coach.
Als je weet wat mensen daadwerkelijk zelf voelen en willen, kan je werken aan een gedegen verandering. Een verandering niet vóór, maar mét hen. Niet vanuit jou, maar vanuit henzelf. Wanneer je weet wat mensen nu écht persoonlijk drijft, dan kan je hiermee aan de slag en creëer je impact met jouw aanpak.
Energy Drives® is aanbieder van drijfverenscans en wij hebben voor jou een tool ontwikkeld om praktisch en genuanceerd drijfveren in kaart te brengen. Je volgt training en leert zelf aan de slag te gaan met coachen op basis van drijfveren. Zo helpen wij jou met het vormen van een gedegen aanpak.
Hoe kom je er nu achter wat mensen drijft? Hier is uitgebreid onderzoek naar geweest. Prof. Dr. W. Graves uit de Verenigde Staten heeft ook ooit deze vraag gehad en een bewezen theorie ontwikkeld om dit in kaart te brengen. De theoretische onderbouwing is gebaseerd op het jarenlange onderzoek. Hij ontwikkelde een systeem waarbij de drijfveren van mensen in kaart worden gebracht.
Een waardesysteem is een beeld wat iemand heeft van de wereld met daaraan gekoppelde overtuigingen. Dit vormt de basis voor het gedrag wat mensen vervolgens vertonen. De waardesystemen, ofwel drijfverensystemen, zijn essentieel voor het begrijpen van menselijk functioneren. En gelukkig voor jou als coach: ze zijn ook meetbaar!
Waardesystemen zijn de echte drijfveren van mensen. Door deze te meten, worden gedrag en functioneren op een genuanceerde manier inzichtelijk. Door te weten wat de drijfveren zijn van jouw klanten kan je sturen op gedrag. Je hebt een gedegen aanpak voor blijvende verandering en verhoogt jouw impact als professional.
Je kunt jezelf afvragen, hoe werkt dat dan en wat is het effect van een training bij Energy Drives®? Een voorbeeld is Marcel Veening van Giraffa Business Consulting. Hij werkt met inzicht in drijfveren als basis voor zijn klussen:
Sommige veranderingen en innovaties komen vloeiend in beweging en andere stagneren in het proces. Veelal blijkt de intrinsieke motivatie van de betrokken teams een belangrijke factor voor succes. Het is interessant om vast te kunnen stellen wat de drijfveren van mensen zijn, zodat je ze optimaal kunt inzetten op onderwerpen waar ze energie van krijgen.
Het geeft henzelf inzicht en helpt het proces in samenwerking, leiderschap en communicatie beter vorm te geven. Dat is voor mij een reden geweest om de Energy Drives® licentiepartnertraining te doorlopen. Enerzijds om organisaties te begeleiden vanuit een goede analyse van de potentie die aanwezig is, anderzijds om binnen de trajecten waar ik verantwoordelijk voor ben de ‘human factor’ de plek te geven die ze hoort te hebben.
Ander voorbeeld is Sheila Hussainali. Zij werkt als HR-adviseur bij Gemeente Gouda. Regelmatig heeft ze te maken met collega’s die worden gecoacht en verder geholpen in hun persoonlijke ontwikkeling:
7 jaar geleden maakte ik bij een train-de-trainer traject voor het eerst kennis met Energy Drives®. Bij de bespreking van mijn persoonlijke drijfverenprofiel rolde ik van het ene ‘aha’ moment in het andere.
Door inzicht te krijgen in mijn eigen drijfveren heb ik in de jaren daarna zoveel meer plezier kunnen halen uit mijn werk én heb ik geleerd dat ik veel energie krijg als ik anderen kan helpen bij hun ontwikkeling. In de periode hierna heb ik altijd wel op een of andere manier gebruik gemaakt van de kennis die ik tot nog toe had opgedaan vanuit de Energy Drives®. Naarmate mijn professionele interesse in ontwikkelingstrajecten en veranderingstrajecten groeide, groeide ook de behoefte bij mij naar meer kennis over drijfveren. Via mijn eigen drijfveren heb ik immers geleerd dat het instrument uitermate geschikt is om veranderingen teweeg te brengen die een waardevolle rol spelen wanneer het gaat om mensen in hun kracht te laten werken. En wanneer mensen in hun kracht werken draagt dit bij tot een omgeving waarin mensen in staat zijn om samen op basis van de juiste energie tot mooie resultaten te komen. Dit maakte het voor mij dan ook een logische stap om licentiepartner te worden.
Ja, we stemmen samen met jou ermee in; er zijn veel testen, scans, type assessments en analysemethodieken. Dit kan ervoor zorgen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Echter, door de afgelopen 15 jaar en duizenden drijfverenscans zien wij één rode draad: Ieder persoon die inzicht heeft gekregen in zijn drijfveren is meer in zijn energie komen staan. En coaches, trainers en consultants die werken met een drijfverenscan weten het: Wanneer je wilt weten wat het gedrag veroorzaakt, dan moet je weten wat iemand drijft en zijn drijfveren kennen. Dat brengt blijvende verandering.
We gaan nog even terug naar dat moment dat je met een van jouw eerste klussen bezig was. Je moest noodgedwongen stoppen, omdat je de aansluiting kwijt was met de klant. Je merkte dat jouw aanpak niet afdoende was. Hoe zou het zijn geweest als je had geweten waarom de medewerkers zo reageerden? Waarom het managementteam ander gedrag ging vertonen en de samenwerking met je stopte? Kortom, hoe zou het zijn gegaan als je wist wat hun gedrag veroorzaakte en zicht had in hun drijfveren? Wellicht zou je impact hebben gehad en hen de juiste route hebben kunnen wijzen. Ze kunnen helpen en gericht sturen op gedragsverandering om zo de beoogde doelen te halen. En last but not least: een tevreden klant die tegen anderen vertelt over jouw aanpak en impact als coach…
Wil je weten wat jouw drijfveren zijn?
Wij kunnen ons voorstellen dat je inmiddels benieuwd bent naar wat überhaupt jouw eigen drijfveren zijn. Ook geloven wij dat het belangrijk is om dit te weten, wil je écht zelf aan de slag gaan met coachen op basis van drijfveren. En soms geven wij een cadeau, dat doen we nu ook…
Ben jij oprecht geïnteresseerd in Energy Drives® en wil jij samen met ons beginnen met een nieuwe aanpak? Een aanpak op basis van drijfveren? Neem dan contact op!